mandag 26. september 2011


Kristoffer Robin spurte Ole Brumm hva han ville høre da KR skulle lese godnatthistorier. Jeg vil høre om meg selv, svarte Ole Brumm. Det syns jeg også er kjekt og da jeg begynte på boka til Siri Hustvedt, oppdaget jeg at denne handler om middelaldrende kvinner som meg selv. Selv om jeg heldigvis ikke har de samme problemene som hovedpersonen, er det nok av hendelser og tanker å kjenne seg igjen i. Sommeren uten menn av Siri Hustvedt er både morsom og alvorlig på en gang. Siden jeg egentlig ikke har tid til å lese for moro skyld for tida, både leser jeg og hører på lydbok. Da rekker jeg å komme gjennom boka før vi jenter, les middelaldrende kvinner, skal ha bokklubb. Hovedpersonen er i krise; midtlivskrise og samlivskrise, og deltar som kvinner flest også i andres kriser. Unge jenter blir facebookmobbet, nabokvinner blir plaget av mannen sin, eldre damer glemmer og faller og drømmer om alt det de aldri fikk gjort. Jeg gleder meg til vår samtale om boka i neste uke. Historien minner mye om boka av Ebba Haslund: Bare et lite sammenbrudd og Sekskanten.  



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar