mandag 26. september 2011

Literacy log

På lesevitenskap, emnedelen "nye tekstformer", har vi fått i oppgave å skrive logg over alt vi leser eller skriver i løpet av en dag. I dag skjer det. Jeg tvitrer om hva jeg leser og skriver, men skriver også på papir siden jeg ikke kommer til å ha tilgang hele dagen. Jeg har lesedag fram til kl. 14 i dag og som vanlig bruker jeg tida på mange andre ting enn å lese fag. Men egentlig driver jeg jo med lesing og skriving når jeg har fri også. Jeg må sjekke statusen til venner på Facebook, se tvitremeldinger og lese lenkene de forskjellige legger ut. Litt foreningsaktivitet må også til. Jeg legger inn noen dokumenter på Folkeakademiets  webbaserte dokumentbase og svarer på mailer. Nå er det snart tid for lesing av faglitteratur. Jeg har fått tak i en doktoravhandling om Edith Sødergran og har bestilt enda flere. Jeg skal presentere diktet 'Framtidens tåg' i desember. Her er et av hennes dikt:

Makt

Jag är den befallande styrkan. Var finnas de som följa mig?
Även de största bära sin sköld på drömmarsätt.
Finnes det ingen som läser hänförelsens kraft i mina ögon?
Finnes det ingen som fattar, då jag med låg röst säger lätta ord till de närmaste?
Jag följer ingen lag. Jag är lag i mig själv. 
Jag är människan som tager.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar